A fogyasztót internetes vásárlás esetén indoklás nélküli elállási jog illeti meg. Ezt már sokan tudják, ám a szabályozás részleteit, a kivételeket is érdemes megismerni, mert nem minden esetben élhetünk ezzel a lehetőséggel.
A Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Irodahálózat szakemberei segítségével összegyűjtöttük azokat a szabályokat, amikre az elállási jog kapcsán érdemes figyelni. Ugyanis internetes vásárlás esetén utólag meggondolhatjuk magunkat, mert az indokolás nélküli elállási jog alapján a fogyasztó akkor is visszaléphet a szerződéstől, ha a termék nem hibás, csupán az nem tetszik neki, vagy úgy gondolja, nincs rá szüksége. Az eladó cég ilyenkor a termék visszaküldése után köteles annak ellenértékét visszafizetni. Viszont, ha vállalkozás vagy egyéni vállalkozó rendel terméket, nem illeti meg ez a jog. Internetes vásárláskor csak a fogyasztókat védi ez a jogszabály, s fogyasztónak csak „az önálló foglalkozásán és gazdasági tevékenységén kívül eső célok érdekében eljáró természetes személy” minősül.
Termék megrendelésekor az átvétel, szolgáltatás esetén a szerződéskötés napjától számított 14 napon belül élhetünk elállási jogunkkal. Nem kell megindokolnunk, miért gondoltuk meg magunkat. A termék átvételének időpontját a nyugtával tudjuk igazolni, ha nem küldenek, akkor az átvételi elismervényről célszerű másolatot készíteni. Az fontos, hogy a naptári napokat kell számolni, azaz az ünnepnapok, a hét-végék is beleszámítanak a 14 napba. S még a csomag megérkezése előtt is meggondolhatjuk magunkat, az elállási jogunkat a szerződéskötés és a termék átvételének napja közötti időszakban is gyakorolhatjuk. Sőt, a terméket a kézhezvételét követően ki is próbálhatjuk. Csak akkor tarthatja vissza az ellenértékének egy részét a vállalkozás elállás esetén, ha csökkent az értéke, mert a használat meghaladta a termék jellegének, tulajdonságainak és működésének megállapításához szükséges mértéket.
Meg is hosszabbodhat az elállási jog, méghozzá tizenkét hónappal, ha a kereskedő elmulasztotta erről a jogszabály nyújtotta lehetőségről vevőjét tájékoztatni. Ez azt jelenti, hogy ilyenkor a fogyasztó a termék átvételét követő egy év alatt plusz még 14 napig meggondolhatja magát. Ha pedig a vállalkozás a termék kézhezvételének vagy a szerződés megkötésének napjától számított 14 nap lejártát követően, de 12 hónapon belül megadja számunkra a tájékoztatást, akkor az elállásra e tájékoztatás közlésétől számított 14 napon belül lesz módunk.
Vannak kivételek is, amikor nem élhetünk az elállási joggal. Ezeket jogszabály részletezi. Például nincs erre lehetőség, ha nem előregyártott terméket rendeltünk, ha-nem azt kifejezetten a kérésünkre, egyéni igényeink, kívánságaink alapján állították elő. Például a méretünkre szabtak egy ruhát vagy az általunk küldött felirat, fotó került egy bögrére vagy egy pólóra. A romlandó vagy minőségüket rövid ideig megőrző áruk többek közt a nem tartós élelmiszerek, a vágott virágok is kivételt jelentenek. S azok a termékek is, amelyeket egészségvédelmi vagy higiéniai okokból felbontás után már nem küldhetünk vissza. Ám ha még nem csomagoltuk ki ezeket, nem vettük le a védőfóliáikat, akkor visszakérhetjük az árukat, például a fogkeféét, a golyós dezodorét, a fehérneműét, a masszázsolajét, az étrendkiegészítőkét is. S az elállási jog gyakorlása alóli kivételek esetén bár jogszabály erre nem kötelezi, a vállalkozás saját üzletpolitikája alapján mégis dönthet úgy, hogy biztosítja a fogyasztók számára e lehetőséget.