Az elmúlt években nagyon sok a jótállással és szavatossággal kapcsolatos fogyasztói panasz érkezett a Békéltető Testülethez. Ezek rendezésekor sajnos kiderült, hogy jó néhány esetben nemcsak a vásárló, de a kereskedő sem volt tisztában a két fogalommal, illetve az ügy intézésekor a helyes eljárásról. Ezért a következőkben néhány fontos kérdést igyekszünk megvilágítani.
Mi a szavatosság és a jótállás?
A szavatosság és a jótállás minőségvédelmi eszközök, mindkettő a kötelezett (az eladó) helytállását jelenti arra nézve, hogy a termék vagy a szolgáltatás megfelel a törvényi illetőleg a szerződéses követelményeknek.
A jótállás a hibátlan teljesítésért vállat fokozott helytállás. Azoknak a tartós fogyasztási cikkeknek a körét, amelyekre a jótállási kötelezettség kiterjed a 151/2003. (IX.22.) Korm. rendelet tartalmazza. Természetesen a gyártók illetőleg a kereskedők önként vállalhatnak olyan termékekre is jótállást, melyre az említett kormányrendelet nem terjed ki. Amennyiben nincs a termékre jótállás (mint például a textiltermékek, cipők stb.) vagy az már eltelt, szavatossági jogokat lehet érvényesíteni.
Mennyi időn belül érvényesíthető a szavatossági jog?
A szavatossági igények érvényesítésére két év áll rendelkezésre. Ha a jogosult igényét menthető okból nem tudja érvényesíteni, így különösen, ha a hiba a jellegénél fogva vagy a dolog természeténél fogva két éven belül nem volt felismerhető, a szavatossági jogok érvényesítésének határideje a teljesítéstő számított három év.
Hol érvényesítheti a vásárló a minőségi kifogását?
A minőségi kifogás intézéséért a forgalmazó a felelős, ezért a kereskedő nem hivatkozhat arra, hogy a terméket nem ő gyártotta, ezért a vásárló forduljon a gyártóhoz. Szervizelhető termékek esetében a vásárló dönthet, hogy a szervizhez, avagy a kereskedőhöz fordul minőségi kifogásával.
Szavatossági igény érvényesítése esetén a fogyasztói szerződés megkötését bizonyítottnak kell tekinteni, ha a vásárló bemutatja az ellenérték megfizetését igazoló bizonylatot.
Mennyi időn belül kell a minőségi kifogásokat bejelenteni?
A jogosult a hiba felfedezése után a körülmények által lehetővé tett legrövidebb időn belül köteles a kifogást a kötelezettel közölni.
Fogyasztói szerződés esetében a hiba felfedezésétől számított két hónapon belül közölt kifogást kellő időben közöltnek kell tekinteni.
Kell-e jegyzőkönyvet felvennie a kereskedőnek?
Igen. A jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell:
- A fogyasztó nevét, címét
- A fogyasztási cikk megnevezését, vételárát
- A vásárlás időpontját
- A hiba bejelentésének időpontját
- A hiba leírását
- A fogyasztó által érvényesíteni kívánt igényt
- A kifogás rendezésének módját
A jegyzőkönyv másolatát a fogyasztónak át kell adni.
Ezeket a szavatossági és jótállási igények intézéséről szóló 49/2003. Gkm. rendeket írja elő.