Minden év elején arra kérjük Mosonmagyaróvár polgármesterét, értékelje az elmúlt évet, ismertesse az újra vonatkozó terveit. Ezt a hagyományt folytatva tettük fel kérdéseinket az októberben ismét hivatalba lépett városvezetőnek, Szabó Miklósnak.
-
Tavaly október óta ismét a város polgármestere. Az elmúlt időszakban sikerült átnéznie a város ügyeit? Hogyan áll Mosonmagyaróvár pénzügyileg és gazdaságilag?
-
Nem egy könnyű időszakon vagyunk túl az elmúlt három hónapban. Azonnali megoldást igénylő ügyeket kellett rendeznünk. Így a Szervezeti és Működési Szabályzat helyreállítását, hogy megfelelő hatáskörei lehessenek a polgármesternek és a bizottságoknak. Meg kellett teremtenünk a városirányítás új jogi kereteit. Hárommilliárdos az önkormányzat lekötött pénze. Ennek egy része már terhelve van korábban megkötött szerződésekkel, Ezért mi most óvatosan tervezünk. Ám a 2025. évi költésvetésben el akarunk indítani egy járdafelújítási és a közlekedést segítő körforgalom építési programot. Sajnos, nem tudjuk még, hogy milyen mértékű lesz az állam szolidaritási adónak nevezett közvetlen elvonása, de ismerve a központi költségvetés állapotát, a tavalyihoz képest többszáz milliós növekményre számítunk. Ugyanakkor nagy pályázati pénzesőben sem reménykedhetünk. Önmagunkra kell támaszkodni, a meglevő forrásainkat kell takarékosan és hatékonyan felhasználni. Nagyon sok olyan kisebb felújítás, fejlesztés van, ami komfortosabbá teheti a mosonmagyaróváriak életét. Gondolok itt a parkolási rendelet módosítására, hiszen ettől az évtől kezdődően minden állandó bejelentett lakcímmel rendelkező helyi lakos a hozzá legközelebb eső parkolási övezetben 12.000 forintért vehet éves bérletet. Dolgozunk a kórháznál az ingyenes várakozás lehetőségéért a kezelések idejére. Ennek technikai feltételeit az elkövetkező időszakban teremtjük meg.
-
Az Önök szövetsége választási programjában szerepelt a közösségi költségvetés elkészítésének szándéka. Ezt hogyan kell elképzelnünk?
-
A közösségi költségvetés elkészítésével 2025-ben még nem számolunk, hiszen ennek a technikai feltételeit meg kell teremtenünk. A jövőben ezt úgy kell elképzelni, hogy mintegy 100 millió forintot a lakosság bevonásával kívánunk elkölteni. Az itt élők döntsenek arról, hogy milyen fejlesztések valósuljanak meg, mire fordítsa a 100 millió forintot a város. Érezzék azt az emberek, hogy a város vezetése folyamatosan kíváncsi a véleményükre, a javaslataikra.
-
Technikailag ez hogyan fog megvalósulni?
-
A vélemény bekérés, a javaslatok begyűjtése még nincs kidolgozva. Megnézzük azokat a városokat, ahol már bevezették a közösségi költségvetés tervezést. A jó gyakorlatokat át fogjuk venni. Ezzel együtt dolgozunk egy városi média és marketing centrum kialakításán, amely a jelenleginél hatékonyabb, ütőképesebb lesz a városlakókkal való kapcsolattartás érdekében. Egy interaktív kommunikációs felület kialakítása a cél, ahol a véleményeket, a problémákat közvetlenül el tudják juttatni hozzánk.
-
Az új városvezetésnek egyik hangsúlyos vállalása volt a Karolina Kórház ügyének rendezése. Hogy áll ez az ügy, mire számíthatnak az emberek 2025-ben?
-
A kórház állami fenntartású 2012 óta. Az önkormányzatnak beleszólása nincs a kórház működésébe. Ám nyilvánvalóan folyamatosan rajta tartjuk a szemünket, hiszen a város és a kistérségben élő emberek egészségügyi ellátásáról van szó. Kórházunk a megyei Petz Aladár Oktató Kórház szervezetébe tartozik, így gazdaságilag és humánerőforrás tekintetében is döntő befolyással bír a Karolina állapotára. A megyei kórház vezetőjével már sikerült informálisan találkoznom. Végre a napokban a Karolina kórháznak nem csak megbízott, de kinevezett igazgatója lett. A kinevezett igazgatóval – az országgyűlési képviselőnk segítéségét kérve – elmegyünk a megyei kórház vezetéséhez, hogy a jelenlegi ellátáson lépésről lépésre próbáljunk meg javítani. A kinevezett igazgató ért az orvosszakmai kérdésekhez, nélküle nem tudom hatékonyan képviselni a mosonmagyaróváriak érdekeit. A tárgyalásos megoldás híve vagyok. Ismerem a szakemberhiányt, amivel Győr is küzd, de a mai állapot számunkra elfogadhatatlan.
-
Mivel tudja a város a szakemberhiány megoldását segíteni?
-
A szakemberhiányt a város szakember lakások biztosításával tudja segíteni. Pénzügyi támogatást akkor tud és akar a város biztosítani, ha azt hatékonyan tudják felhasználni, s jelentősen javul az egészségügyi ellátás. Az nem volt jó megoldás, hogy a városi támogatás felhasználásával több mint 20.000 forintot óradíjért ügyeltek orvosok.
-
A városban egyre nagyobb a közúti forgalom. Milyen forgalomtechnikai tervek vannak a probléma kezelésére?
-
Most helyeztünk el néhány traffiboxot a biztonság növelése érdekében. Ezen túlmenően tervezzük a közintézmények, elsősorban iskolák előtti utcák egyirányúsítását, ezáltal a parkolási lehetőségek bővítését, a ki- és beszállás biztonságosabbá tételét. A városi rendészet közreműködésével tervezzük azon tulajdonosok felszólítását gépjárművük elszállítására, amelyek tartósan foglalják a parkolóhelyeket. Másrészt kérjük azok belátását, akik az utcán tárolják autójukat, hogy legyenek tekintettel a közlekedőkre, helyezzék el gépjárművüket a saját területükön, az udvarukon, vagy a garázsban.
-
A város egyik legnagyobb adóbevétele az iparűzési adó. Hogyan tudja segíteni a város a vállalkozókat, hogy tevékenységük révén növekedjen ez a bevétel?
-
Adómértéket nem emelünk. Ám intenzívebbé szeretnénk tenni a kapcsolatot a gazdasági társaságokkal. Ennek formája egy szakember klub lenne, ahol folyamatos információcsere történhetne. Most úgy tűnik, a város visszakapja a 86-os út, a vasút és autópálya közötti ipari területet, amelyet a korábbi önkormányzat átadott a megyei önkormányzatnak kiemelt gazdasági övezetként. Az itt keletkezett adóbevétel a városnál fog maradni. Egyelőre mintegy 100 millió forintos bevétellel számolunk innen, beleértve a telekadót, építményadót és az iparűzési adót. Sőt, arra is ráhatása lesz a városnak, hogy a területen milyen beruházások valósuljanak meg. Mosonmagyaróvár közigazgatási területén semmiféle környezetszennyező tevékenységet nem kívánunk fogadni, ami a város alatti édesvíz kincset veszélyeztetné. Ám azzal is számolni kell, hogy cégeink is kapacitásaik határán vannak, hiszen munkaerő problémákkal küszködnek, vendégmunkások foglalkoztatásával próbálják a munkaerőhiányt pótolni, sőt piacvesztésekről is hallunk. Az országos gazdasági gondoktól, netán recessziótól az itteni vállalkozások sem tudják függetleníteni magukat.
-
Mire számíthatnak a város civil szervezetei 2025-ben? A költségvetésben lesz–e forrás számukra?
-
Az elmúlt évi támogatásra számíthatnak a civil szervezetek. Átnézzük a civil támogatásokat, hogy azok valóban hatékonyan hasznosuljanak. Hihetetlenül gazdag a város civil élete. Igyekszem minden civil meghívásnak eleget tenni, hogy testközelből tájékozódjam az ott folyó munkáról. Ezen információk birtokában tudunk a jövőben megalapozott támogatási döntéseket hozni.
-
Tavaly szó volt róla, hogy a város visszaállítja a civil alapokat. Van–e ebben a kérdésben döntés?
-
2025-ben még biztosan nem hozzuk vissza civil alapokat. Rövid volt az idő a pályázati feltételek technikai kidolgozására. A civil szervezetek tevékenységének elemzése dönti el, hogyan tudja finanszírozni a város e tevékenységeket. A korábbi pályázati alapok úgy működtek, hogy a szervezetek sokszor a kért összeg töredékét kapták meg. Lehet, hogy az elemzés alapján a pályázati alapoknál egy korszerűbb támogatási rendszert alakítunk ki. A szervezetek építhetnek a képviselői, városvezetői keretekre, és a szponzorációra, a vállalkozások társadalmi szerepvállalására. Minden jó ötletet lehetőségünk szerint támogatunk.
-
Aktuális téma a városban az egyik legnagyobb összeggel támogatott civil szervezet, a Mosonmagyaróvári Kézilabda Club ügye. Mi ebben az Ön álláspontja?
-
A város a Mosonmagyaróvári Kézilabda Club támogatásával a kézilabda utánpótlás nevelést segíti. A korábbi vezetője, Guntram Thurnher úr már a nyáron jelezte, hogy le kíván mondani. Sajnos, nem sikerült meggyőznöm, hogy folytassa a munkát. Végül a teljes vezetőség lemondott, s új vezetésre volt szükség. Intenzíven tárgyaltunk a főszponzorral együtt, hogy alkalmas vezetője legyen az MKC-nak. A klub küldöttgyűlése nem értett egyet javaslatunkkal, más vezetőséget választott. Az új vezetőséget azért nem tudtuk elfogadni, mert nem láttuk biztosítékát a nyugodt munka folytatásának. Ezt az új vezető néhány hét után belátta, s lemondott. Az újabb elnökségi ülésen a tagok már elfogadták személyi javaslatainkat. Minden sportszerető mosonmagyaróvári abban érdekelt, hogy nyugodt szakmai munka folyjék az utánpótlásnevelő egyesületben. Ehhez a város lehetőségeihez mérten minden segítséget megad a Mosonmagyaróvár hírét a határon túl is elvivő klubnak.
Nagy Sándor