Számos változás lépett életbe január 1-jén a jótállásról. Dr. Bagoly Beátát, a Győr-Moson-Sopron Megyei Békéltető Testület elnökét kérdeztük az első időszak tapasztalatairól.
Elmondható az új szabályozásról, hogy a fogyasztóknak kedvez?
A módosítások egyaránt szolgálják a fogyasztók és a jogkövető vállalkozások érdekeit. A módosítás célja, hogy a kötelező jótállásra vonatkozó szabályok egyértelműek, a fogyasztói panaszok alapján induló eljárások pedig hatékonyabbak legyenek.
Melyek a legfontosabb változások?
A legjelentősebb a tartós fogyasztási cikkek jótállására vonatkozik. Az eddig egységes 1 éves jótállási határidő helyett azt sávosan határozták meg. Bevezették az e-jótállási jegyet is. Ez azt jelenti, hogy a vásárló azt megkaphatja e-mailben, felhasználói fiókba vagy applikáción keresztül is. A vállalkozás választhat, hogy elektronikus vagy papíralapú jótállási jegyet ad, azonban, ha a fogyasztó nem tudja azt fogadni, köteles kinyomtatva átadni.
Rögzítették: a jótállásnak nem lehet feltétele, hogy a fogyasztó megőrizze a termék csomagolását.
A javítás idejére kell biztosítani csereterméket a vásárlónak?
Nincs ilyen kötelezettsége a vállalkozásnak, ezt szerződéses jótállás keretében vállalhatja, de jogszabály nem kötelezi erre.
Születtek olyan szabályok, amelyek korábban nem voltak?
Új szabály, hogy a jótállás időtartama meghosszabbodik a javítás idejével. Ez azzal a nappal kezdődik, amikor átvették a terméket. A fogyasztók számára jelentős könnyítés, hogy a jótállás keretében már nem csak ott kérhető a javítás, ahol a terméket vásárolták, hanem a vállalkozás bármely más üzletében is. Az is a vásárló érdekét szolgálja, hogy ha a jótállási időn belül egy termékről elsőre kiderül, hogy az nem javítható, vagy három javítás után – akár más-más hiba miatt is – a negyedik alkalommal kérheti, hogy cseréljék ki. Ha a cserére nincs lehetőség, akkor a vételárat térítsék vissza.
Mik az első hónap tapasztalatai? Milyen ügyekre számítanak idén?
Még nem érkeztek olyan panaszok, amelyeket az új szabályok megsértése miatt tettek a fogyasztók. Tipikusan a cipőkkel, mobiltelefonokkal kapcsolatban voltak ilyen ügyeink. Szakvéleményt továbbra sem kötelező beszerezni, de azokban az ügyekben, ahol szakvélemény születik, a rendelet pontosan leírja, hogy január 1-jétől annak mit kell tartalmaznia. A másik tipikus panasz javítással kapcsolatos. Sokszor ezek nagyon elhúzódtak.
Az új szabályok betartását is a fogyasztóvédelmi hatóság ellenőrzi. A békéltető testületi eljárás a fogyasztó kérelmére indul, ehhez a nyomtatvány a https://gymsmkik.hu/bekelteto oldalon található és a bekeltetotestulet@gymskik.hu e-mail-címen is benyújtható.
(Forrás: Kisalföld, 2021.02.17.)
A Mosonmagyaróvári Kulturális Egyesület működteti a Fogyasztóvédelmi irodát a Mosonmagyaróvár, Pacsirta u. 14. szám alatt.
Munkanapokon 9 óra és 14 óra között Tóth Zoltánné ügyintéző várja a vásárlási problémával küzdőket. Érdemes telefonon bejelentkezni: 96/217-388.